“We brengen onze expertise nu ook naar de regio Zuid-Hebron, en we worden gesteund door het Ministerie van Onderwijs van de Palestijnse Autoriteit. Ook heeft het Duitse Ministerie van Buitenlandse Zaken een subsidie gegeven voor ons programma rond omgaan met trauma – een erkenning dat wat we hier doen van groot belang is.”
Een groep van zo’n 20 mannen en vrouwen, allemaal docenten op verschillende scholen, komen in de week voor Kerstmis samen in een van de vergaderzalen van het Hope Flowers Community Center voor het laatste onderdeel van het trainingsprogramma dat al sinds het begin van het schooljaar loopt. De sessie wordt geleid door Mahmoud, hij is de coördinator voor het Hope Flowers programma voor omgaan met trauma. In de afgelopen 20 jaar heeft Hope Flowers School een unieke expertise ontwikkeld om docenten te helpen bij het hanteren van probleemgedrag en leermoeilijkheden bij kinderen die door geweld – ofwel als getuige, ofwel als slachtoffer – zijn getraumatiseerd.
Hussein Issa, de overleden oprichter van Hope Flowers, had als motto: “alle geweld komt voort uit wonden die niet genezen zijn”. Hope Flowers is gebaseerd op deze simpele erkenning, en het is het basisprincipe geworden voor het onderwijscurriculum. Het programma voor omgaan met trauma is daarom de kern van deze aanpak. Het feit dat deze expertise nu wordt verspreid naar andere regio’s op de Westelijke Jordaanoever is dan ook een belangrijke erkenning van de prestaties van Hope Flowers School op dit gebied.
De leerkrachten uit de regio Zuid-Hebron die aan het programma hebben deelgenomen zijn zonder uitzondering erg enthousiast over wat ze hebben geleerd. “Dit is een aanpak die mij geleerd heeft dat ik eerst mijn eigen trauma’s onder ogen moet zien voordat ik mijn leerlingen goed kan helpen.” “Dit programma heeft mij heel praktisch advies gegeven hoe ik om kan gaan met moeilijk en agressief gedrag van kinderen.” “Ik beschouw een kind nu niet meer als lui, als ze niet snel genoeg mee kunnen komen met de rest van de groep. Ik kan de angst en de pijn die zulk gedrag veroorzaakt nu veel beter zien.” “Ik heb in dit programma geleerd hoe ik kinderen kan helpen om zichzelf uit te drukken als ik merk dat ze veel te stil zijn en niet met hun klasgenoten omgaan.”