“Ik wil een kunstschilder worden, en ik wil zoveel mogelijk geld verdienen zodat ik mijn vader en moeder en broers kan helpen”.
Dat is de hartewens van We’am al-Masalmeh, een introverte, gevoelige, grappige en getalenteerde 12-jarige leerling uit de 6e klas. Ze woont met haar ouders, twee broers en twee zussen in een klein huis met maar 2 kamers, in het al-Azzeh vluchtelingenkamp op een paar kilometer afstand van. Het gezin is zeer arm.
We’am had erg veel moeite met lezen en schrijven. Ze had een laag zelfbeeld, was erg verlegen en ging nauwelijks om met de andere leerlingen in haar klas. Ze was erg afwezig met haar aandacht. Na een onderzoek door de schoolpsycholoog werd ze ingedeeld in de sectie voor leerproblemen, waar er meer individuele begeleiding wordt gegeven en de groepen veel kleiner zijn. Eén van de methoden die Hope Flowers gebruikt is het stimuleren van creativiteit en expressie om het zelfvertrouwen te vergroten. De verbeteringen kwamen snel bij We’am, en ze komt nu weer goed mee met lezen en schrijven. Haar concentratievermogen is toegenomen.
“We’am kan nu schrijven en lezen, en ze kan prachtig schilderen. Ze heeft talent, maar ze heeft iemand nodig die haar aanmoedigt om creatief te zijn”, zegt haar docent Monfa. “We’am begon betere cijfers te halen, en bovendien is ze met sporten begonnen en daar heeft ze veel plezier in. Toen ze voor het eerst naar school kwam vond ze sporten helemaal niet leuk.”
We’am zegt dat ze zich blij voelt op school; ze vind alle lessen leuk. Ze is dol op haar leerkrachten, en ze moedigt haar neefjes en nichtjes aan om zich ook in te schrijven bij de Hope Flowers School.